FODMAPpaajan KESÄJUOMAT

Heippa vain ja pahoittelut pitkästä kirjoitustauosta! Uuteen maahan asettuminen on vienyt viime aikoina kaikki energiat, onneksi hyvällä tavalla. Kuulemma Suomen kesä on tällä hetkellä jo muisto vain, mutta täällä Washingtonissa leuto ja aurinkoinen ilma vielä hellii ihoa seka mieltä. Sen kunniaksi postaan nyt kesän parhaat FODMAPpaajalle sopivat drinkit! Saa näitä nautiskella myös syysiltojen pimetessä.
TYYLITELTY SANGRIA
11888127_10206638266130638_8050477476756296975_n
Sangria on ihana seurustelujuoma, joka sopii kaikkiin vuodenaikoihin. En muuten kauheasti yleensä innostu viinipohjaisista juomista (viini viininä), mutta sangria on maukas ja ihana poikkeus! Yleensä siihen vain kaadetaan kilokaupalla sokeria, mikä ei vain pilaa juoman makua vaan myös tekee siitä FODMAPpaajalle sopimattoman. Tässä siis helppo resepti itsetehtyyn FODMAPpaajan sangriaan 🙂
Ainekset:
punaviiniä
maustamatonta kivennäisvettä (tarkista tuoteseloste)
100% appelsiinimehua (ei lisättyä sokeria)
(tuoretta ananasmehua)
1 sitruunan mehu tai sitruunamehutiivistettä
hedelmiä/marjoja maun mukaan: esim. appelsiineja (tai muita sitrushedelmiä), banaaneja, melonia, mansikoita (jos sopivat vatsallesi), ananasta
 sangria
Valmistus:
Pilko hedelmät ja täytä iso kannu noin 25-50% täyteen hedelmänpalasilla (määrä riippuu ihan siitä kuinka paljon tykkää mutustella lionneita hedelmiä, minusta ne ovat juoman paras osa hah). Kaada sekaan punaviiniä niin, etta hedelmät peittyvät kokonaan. Peitä ja laita jääkaappiin pariksi tunniksi.
Kun hedelmät ovat mukavasti imeneet viiniä itseensä, lisää sekoitukseen kivennäisvesi, appelsiini-ja sitruunamehu sekä ananasmehu. Tämän sangrian makeutus tulee vain mehuista, eli annostele oman maun mukaan 🙂 Itse teen yleensä noin 50-50 (viini/mehu) -sekoituksen. Nautiskele juoma kylmänä! Mmmm…
Huom: älä terästä sangriaa viskillä tms., koska silloin se ei ole enää FODMAP-ruokavalioon sopiva!
KUOHUVIINISTÄ
IMG_6894Heittelen tähän lähinnä ideoita: skumppa on mielestäni parhaita matalan FODMAP-tason omaavia alkoholijuomia. Skumppaa voi nautiskella sellaisenaan tai siitä voi pyöräyttää helpon Mimosa-juoman 🙂 Mimosan teet sekoittamalla appelsiinimehua (ei lisättyä sokeria) ja kuohuviiniä. Itse käytän tässäkin 50-50 -suhdetta, mutta Mimosasta voi halutessaan tehdä vahvemman tai vähemmän alkoholipitoisen ilman, etta maku kärsii (kaikki vaihtoehdot ovat maukkaita). Lisääpä vielä appelsiiniviipale tai mansikanpala lasinreunalle ja juhlava muttta superhelppo juoma on valmis!
ROMMIPOHJA
Vaikka rommi onkin valmistettu sokeriruo’osta niin minulle se sopii pienissä määrissä. Rommi-cola, juoma josta aikaisemmin kovin pidin, ei kuitenkaan enää tule kysymykseenkään (kannattaa joskus lukea limupullon tuoteseloste jos haluaa järkyttyä…). Rommia voi kuitenkin miksata myös, tatta-da-daa; appelsiini- (tai ananas-) mehun kanssa! Appelsiinimehu on mainittu tässä tekstissä useampaan kertaan mutta se on oikeasti hirmuisen hyvä mikseri FODMAPpaajalle ja muutenkin (luin joskus, etta C-vitamiini auttaa maksaa käsittelemaan alkoholia, heh). Lisää juomaan vielä tuoretta limemehua ja ai että, kyllä kelpaa. Rommia ei tarvitse muuten olla drinkissä kuin ihan loraus että se antaa makua, tietenkin juoman käyttötarkoituksesta riippuen.
Rentoja kesäpäiviä.
Rentoja kesäpäiviä.
P.S. Mitä ilmeisimmin myös Gin sopii useimmille FODMAPpaajille, mutta kannattaa olla tarkkana juomia tilatessa, sillä esimerkiksi tonic-vedessä saattaa laadusta riippuen olla kaikenlaisia korkean FODMAP-pitoisuuden omaavia aineksia (esim. erilaisia siirappeja).
P.P.S. Kirjoitin tämän tekstin amerikkalaisella tabletilla ja huh mikä homma oli vaihtaa kaikki a:t ja o:t ä- ja ö-kirjaimiksi (copy+paste to the rescue)! Hih.

2 kommenttia artikkeliin ”FODMAPpaajan KESÄJUOMAT

  1. Heippa, halusin tulla kiittämään mahtavasta blogista! Sain itse ibs-diagnoosin vuosi sitten ja kamppailen edelleen sopivan ruokavalion löytämiseksi. Turvotus on nimittäin niin jokapäiväistä, että en kertakaikkiaan löydä sen aiheuttamia ruoka-aineita, kun tuntuu että joka tapauksessa turvottaa. Apua on ollut mm. hammastahnan vaihtamisesta ksylitolittomaan ja e-pillereiden vaihtamisesta laktoosittomiin, eli näillä herkkyysleveleillä mennään… Aion kuitenkin vielä löytää sen itselle sopivan ruokavalion, ja sun blogista saa hyviä vinkkejä 😉 kiitos siitä!

    Tykkää

  2. Voi, hirmuisen mukava kuulla että blogista on apua kanssakärsijöille! Kiitos kommentistasi.
    Kuulostaapa turhauttavalta, kamalaa että sopivaa ruokavaliota ei ole edes vuoden aikana löytynyt. Tsemppiä, toivottavasti tulevaisuudessa vatsasi tasapainottuu! Oletko ollut siis eliminointidieetillä? Itselläni oli aluksi nimittäin aivan sama ongelma, tuntui että aivan kaikkI ruoka-aineet turvottivat olivat ne sitten FODMAP-pitoisia tai eivät. Eliminointidieetti auttoi tässä lopulta ja nyt voin joskus syödä jopa ruokia, jotka aiemmin olivat aivan painajaismaisia vatsalle (esim. mandariinit ja avocadot). Eliminaatiodieetillä oleminen ei ole hauskaa mutta auttoi ainakin minua lopulta. Onnea matkaan!

    Tykkää

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s